Meerdaagse reis 2023-2024

Meerdaagse cultuurhistorische reis 2024

In het hart van Engeland op zoek naar de Lage Landen

Betoverende landschappen, sublieme tuinen, een fascinerende geschiedenis, geweldige kastelen en excentrieke inwoners, … ons buurland van over het Kanaal heeft heel wat troeven om de geïnteresseerde reiziger te verblijden. De Romeinen noemden het Albion, naar de witte krijtrotsen die je verwelkomen bij aankomst. Maar de ‘Belgen’ hadden de oversteek al eerder gewaagd en zijn de glooiende kusten van Engeland doorheen de tijden blijven opzoeken. Er waren zelfs ‘Flemings’ te vinden in de troepenmacht waarmee Willem de Veroveraar in 1066 Engeland wist te veroveren en zo de geschiedenis van de Britse Eilanden een andere wending gaf. Wij gaan tijdens deze reis op zoek naar sporen van onze gemeenschappelijke geschiedenis en cultuur door de eeuwen heen. Na de Brexit die ons scheidde, een verrijkende zoektocht naar wat ons verbindt.

Dag 1 : Alken - Canterbury- Windsor

We vertrekken op onze achtdaagse cultuurhistorische reis naar Engeland met een luxeautocar van Alk Reismakers vanuit Alken. Het is een lange rit tot Duinkerke waar we de DFDS ferry nemen voor de 2-uur durende overtocht naar Dover. Mede omwille van Brexit zijn de grensformaliteiten uitgebreid, maar om niet teveel tijd te verliezen, zullen onze internationale reispassen alvast op de bus gescand worden. Eenmaal op de ferry kunnen we in één van de restaurants een welgekomen maaltijd nuttigen met een gratis voucher inbegrepen in het ticket.

Wie het Kanaal oversteekt met de ferry en in de verte de White Cliffs ziet opduiken, voelt meteen een rilling van verwachting.

En wie voet zet op het vasteland wordt niet teleurgesteld. Niet ver van de kust ligt Canterbury, een pittoresk stadje met imposante kathedraal waar de zetel van de Anglicaanse Kerk is gevestigd. Onder leiding van een lokale gids horen we het verhaal van Aartsbisschop Thomas A’Beckett en zijn vete met Koning Hendrik II. We zien de plek in de zijkapel waar hij voor het altaar werd vermoord en bewonderen de 13de eeuwse glasramen waarop het leven van deze populaire heilige wordt uitgebeeld. Zijn faam was zo wijd en zijd verspreid dat pelgrims van heinde en ver op weg gingen naar Canterbury om al biddend te knielen aan zijn graf. In de 14de eeuw schreef Geoffrey Chaucer hierover voor het eerst in de Engelse volkstaal zijn beroemde werk The Canterbury Tales. Het is het eerste echte boek dat werd gedrukt op Engelse bodem in de winter van 1476-77, door Vlaamse letterzetters op een Vlaamse drukpers met Vlaamse letters naar Engeland gehaald door de Engelse drukker William Caxton.

We maken een korte wandeling in het gezellige middeleeuwse stadje, gevolgd door een vrije lunch. De Oude Wevershuizen in het centrum zijn nog getuigen van de privilegies die Koningin Elizabeth I in de 16de eeuw verschafte aan de Vlaamse Protestantse wevers om hier hun zaken te behartigen.

Na ons bezoek aan Canterbury gaan we op weg richting Londen, om ons te installeren in het historische en typisch Engelse Windsor Castle hotel, gelegen op een 30-tal km van Londen, in het centrum van het stadje Windsor, vlak tegenover het beroemde kasteel. Voor het slapengaan, genieten we nog van een driegangendiner in het hotel.

Dag 2 :  London

Londen, 9,5 miljoen inwoners , cosmopolitisch, luid, uniek en bruisend.
Onze eerste stop is in South Kensington waar verschillende wereldvermaarde musea op een boogscheut van mekaar liggen.
Wij gaan naar het Victoria & Albert Museum voor Decoratieve Kunsten en Design. In de British Galleries komen we de werken tegen van onze Vlaamse wevers, zien aardewerk van Josiah Wedgwood gemaakt in het prille begin van de industrialisatie, bewonderen prachtige meubels en gebruiksvoorwerpen uit de Arts & Crafts Movement die later onze Art Nouveau voortbracht, waaronder ook de zalen – nu het museumcafé – die speciaal gedecoreerd werden door de vader van de beweging, William Morris en zijn tijdgenoten.
Dan neemt de bus ons verder de stad in naar St Katherine’s Dock vlakbij de Tower en Tower Bridge om daar vrij te lunchen.

Vermits Londen aan de Thames is gelegen, ligt het voor de hand de boot terug naar het centrum te nemen, met zicht vanop de rivier op al de bezienswaardigheden zoals St Paul’s Cathedral, Shakespeare’s Globe Theatre, de London Eye en Big Ben. We stappen af in Westminster en gaan naar Whitehall, domein van de Britse regering.

Tijdens WW2 verbleef de Belgische regering in ballingschap in het chique Eaton Square, maar de Britse regering ging ondergronds in de Cabinet War Rooms, de gangen, kantoren en verblijven onder Whitehall waar Winston Churchill en zijn medewerkers de Blitz doormaakten. Het wordt een beklijvend bezoek, en een eerste kennismaking met Churchill die we tijdens onze reis meermaals zullen tegenkomen.

Onze laatste stop ligt enkele honderden meters verderop in Trafalgar Square, de National Gallery of Art. Een doolhof van ruimtes met stuk voor stuk meesterwerken, maar wij gaan doelbewust enkel naar de zalen waar we onze Vlaamse meesters terugvinden: de diplomaat Rubens en de societyschilder Van Dyck die beiden in Engeland hebben gewerkt onder James I en Charles I. Er hangen daar prachtige werken van hen, maar we zullen onderweg ook even bij de Arnolfini’s van Van Eyck stilstaan, bij de Magi van Breugel en eens gniffelen bij het aanzien van de Ugly Duchess van Quinten Metsys.

We steken Trafalgar Square over en genieten in de Admiralty Pub van het Engelse zondagsgerecht bij uitstek: Sunday Roast, gebraad naar keuze met gebakken aardappelen, Yorkshire pudding en 3 soorten groenten.

Dag 3 :  Van Windsor naar Winchester

Windsor Castle, favoriet verblijf van wijlen Koningin Elizabeth, niet enkel een groots kasteel maar tevens een heuse schatkamer waar de Lage Landen rijkelijk vertegenwoordigd zijn met Brusselse wandtapijten en schilderijen van kunstenaars uit de Nederlanden. Met open mond lopen we door schitterende zalen en vergapen ons aan de pracht en praal van de kunstvoorwerpen die de Britse monarchen over de eeuwen verzamelden. Rubens en Van Dyck krijgen ook daar een ereplaats.

Windsor’s St George’s Chapel hebben we nog pas gezien bij de begrafenissen van de Duke of Edinburgh en Koningin Elizabeth II. Zij hebben er beiden hun laatste rustplaats, net als de eerste echtgenote van onze eigen Koning Leopold I, Kroonprinses Charlotte. We worden er aangrijpend aan herinnerd dat Leopold nooit koning van de Belgen was geworden als zijn geliefde Charlotte was blijven leven en niet tragisch in het kinderbed was gestorven tijdens de geboorte van hun eerste kindje.

Na een vrije lunch in Windsor, vertrekken we in de namiddag met de bus naar Winchester, hoofdplaats van het vroegere Koninkrijk Wessex. Ooit heette deze plek Venta belgarum, gesticht door Belgische stammen die zich al vóór de Romeinse overheersing in de regio hadden gevestigd.

De imposante kathedraal heeft een duizendjarige geschiedenis en bevat een doopvont van Doornikse marmer uit de 12de eeuw. Het interieur van de kerk is indrukwekkend en de verhalen legio, waaronder één over William Walker, de duiker die de kathedraal redt van de ondergang … spannend!

We dineren en leggen ons nadien te rusten in het Cotswolds Hotel, Spa & Golf, gelegen op een golfterrein nabij Chipping Norton, de ideale uitvalplek voor het verkennen van de fraaie Cotswolds

Dag 4 : Blenheim Palace in Woodstock and Bladon Churchyard

Vandaag bezoeken we het mooie stadje Woodstock, gedomineerd door het grandiose Blenheim Palace. We ontmoeten opnieuw Winston Churchill die in het paleis is geboren en vlakbij in het dorpje Bladon is begraven.

Het paleis werd gebouwd in opdracht van de eerste Hertog van Marlborough, John Churchill, en is gelegen in een uitgestrekt park aangelegd door de beroemde landschapsdesigner Lancelot Capability Brown. De grootsheid van park, tuinen en kasteel laten jullie zeker niet onberoerd.

Na een vrije lunch in Woodstock en een laatste groet aan het graf van Churchill op het kerkhof van Bladon rijden we naar Oxford en maken we tijd voor een stadswandeling langs de colleges van deze befaamde universiteitsstad.

Om 18u is er Evensong in Oxford Cathedral, uitzonderlijk niet gelegen in het centrum van de stad maar in Christchurch College. Evensong is de avonddienst in de Anglicaanse Kerk en wordt gezongen door het Kathedraalkoor. Deze unieke ervaring sluiten we af met een diner in de typisch Engelse Red Lion Pub waar we een stevige tweegangen maaltijd geserveerd krijgen.

We overnachten een tweede maal in het Cotswolds Spa en Golf hotel.

Dag 5 : Cotswolds, Hidcote Manor Garden and Hook Norton Brewery

Vandaag een heerlijke dag in de Cotswolds, de prachtige streek gekenmerkt door rietbedekte, honingkleurige cottages in schilderachtige dorpjes en uitgestrekte weiden met grazende schapen. Zonder Engelse wol zou de Vlaamse middeleeuwse lakenindustrie nooit zulk een bloei hebben gekend. We genieten van een busrit door dorpjes met tot-de-verbeelding-sprekende namen zoals Broadway, Stow-on-the-Wold and Chipping Campden, met een stop in Stow waar een Vlaamse meester in de kerk hangt.

We kuieren na een vrije lunch door de bejubelde Arts & Crafts tuin van Hidcote Manor, een pareltje van tuindesign, beheerd door de National Trust.

Nadien brengen we een bezoek aan de Hook Norton Brewery, een unieke nog werkende Victoriaanse “Torenbrouwerij” uit 1849. En ook hier vinden we sporen terug van de Vlaamse aanwezigheid : zonder hop geen bier! De introductie van hop hebben de Engelsen te danken aan … de Vlamingen.
Een geleid bezoek aan de Victoriaanse torenbrouwerij wordt gevolgd door een biertasting van verschillende Hooky Ales als aperitief voor een stevige maaltijd in het sfeervolle Brewery Café.

Overnachten doen we een derde maal in het Cotswolds Spa en Golf Hotel

Dag 6 Stratford-upon-Avon en Lichfield

We reizen verder naar de meest noordelijke plek van onze reis : Lichfield. Onderweg stoppen we in het dorpje Stratford-upon-Avon, gelegen aan de rivier Avon en geboorteplaats van William Shakespeare. Zijn professionele leven bracht hij door in Londen in het Globe theater, maar na een succesvolle carrière keerde hij als een rijk man terug naar Stratford. In het centrum bezoeken we zijn geboortehuis en vlak buiten het stadje ligt de kerk waar hij begraven is. Tijdens een korte wandeling krijgen we een goede indruk van dit door toeristen druk bezochte stadje.

Lunchen doen we samen, in het panoramisch restaurant van het Royal Shakespeare Theatre, met zicht op het theater, de kerk en de stad : een unieke lunchlocatie.

Van Stratford gaat het naar Lichfield, een hoogtepunt voor ons omdat de kathedraal kan uitpakken met 16de eeuwse Vlaamse glasraamkunst afkomstig uit onze eigen Abdij van Herkenrode, recent vakkundig gerestaureerd en erkend als UNESCO werelderfgoed. De kathedraal zelf is uniek onder middeleeuwse Engelse kathedralen, gebouwd in roze zandsteen met niet minder dan 3 torens genoemd The ladies of the Vale.

We reizen met de bus verder naar Cambridge, waar we dineren en overnachten in het Novotel.

Dag 7 : Cambridge

Cambridge, de universiteitsstad bij uitstek : klein maar gezellig, fraaie architectuur, zetel van geleerdheid met 31 vermaarde colleges. In de beroemde King’s College Chapel, komen we alweer Rubens tegen op de ereplaats boven het altaar met “De aanbidding der Wijzen”. De prachtige 16de eeuwse glasramen in de kapel werden vervaardigd door de King’s Glaziers, 2 Vlamingen nog wel!

We lopen ook binnen in het Fitzwilliam museum, met een gerenommeerde universiteitscollectie archeologie, beeldhouwkunst, schilderkunst, metaalwerk, porselein, wapens, …

En als het weer meezit, gaan we met de liefhebbers ‘punten’ op de rivier Cam in lage platte boten voortgeduwd door studenten die zo een centje bijverdienen voor hun dure studies. En zo krijgen we vanuit een ander perspectief zicht op de Cambridge backs, de sublieme architectuur van de eeuwenoude colleges gelegen langs de oevers van de rivier.

We sluiten de dag af met een echte Indische maaltijd in Navadhanya, het beste Indisch restaurant van Cambridge. Een Indische curry als typisch overblijfsel van het Britse Rijk is zo ingeburgerd in Groot-Britannië dat het bijna als een nationaal gerecht wordt gezien, even Engels als ‘fish and chips’.

Dag 8 : Chartwell and Tudely

Op weg terug naar huis maken we de cirkel rond en bezoeken we het buitenverblijf van Winston Churchill in Chartwell, gelegen aan de rand van de Weald of Kent, de heuvelachtige beboste regio in het zuidoosten van Engeland.
Churchill kwam tot rust in zijn comfortabel landhuis met een fantastisch uitzicht over de groene heuvels en valleien. Hier kon hij al schilderend ontspannen, zittend langs de kant van zijn vijver.

We maken een vrije lunchstop in het gezellige stadje Royal Tunbridge Wells, ooit een levendig kuuroord van de 17de tot de 19de eeuw, en eten een hapje in de Pantiles, een authentieke 18de eeuwse colonnadestraat met restaurants en cafés.

Als afsluiting van de dag en onze reis gaan we langs het kerkje van Tudely om nog enkele 20ste eeuwse glasramen te bewonderen, ontworpen door niemand minder dan de Franse kunstenaar Marc Chagall.

De ‘Shuttle’-trein brengt ons tenslotte via de Channel Tunnel of Chunnel terug naar het vasteland in Calais, van waar we verder bussen om in de late avond aan te komen bij ons vertrekpunt in Alken.

En daarmee sluiten we een parcours af dat ons door een idyllisch stukje Engeland heeft gevoerd via Belgische stammen, Vlaamse kunstenaars, Limburgse en Vlaamse glasramen en niet te vergeten William Shakespeare en Winston Churchill… Er valt zoveel meer te vertellen over al deze boeiende plekken, maar om dit te weten te komen, zal je met ons moeten meereizen!

Reisleiding

De reis wordt inhoudelijk begeleid door Michèle Melotte, professioneel en gediplomeerd toeristische gids voor Limburg en Luik . Zij woonde bijna 7 jaar in Londen en behaalde daar de prestigieuze ‘Blue Badge Guide’ kwalificatie voor Londen en omstreken, de Windsor Guide Accreditation en is lid van het Britse Institute of Tourist Guiding. Waar noodzakelijk doen we beroep op lokale gidsen. Voor bepaalde bezoeken wordt in de prijs inbegrepen een audioguide voorzien. (bv. Windsor Castle)

Voor de praktische reisbegeleiding zorgt Willy Orlandini, verantwoordelijke meerdaagse reizen Seniorenuniversiteit.

Bij hem kan je terecht voor bijkomende specifieke vragen rond dit reisprogramma, uitsluitend via volgend mailadres willy.orlandini@gmail.com

Reisdata

Er worden 3 reizen geprogrammeerd op volgende reisdata:

zaterdag 1 juni t.e.m. zaterdag 8 juni 2024
zaterdag 15 juni t.e.m. zaterdag 22 juni 2024
zaterdag 31 augustus t.e.m. zaterdag 7 september 2024

Meer info en inschrijven (inschrijven kan pas vanaf donderdag 19 oktober 2023 om 9.00 uur) op de website van Alk Reizen : https://groups.alkreizen.be/suhengeland