Vrouwelijke kunstenaars in Parijs 1850-1900

12 december 2022
14.00
Campus Diepenbeek H5 en H6

Dit event is reeds afgelopen

De eerder geplande lezing 'Poetinisme, een Russisch fenomeen?' van Prof. dr. Katlijn Malfliet werd geannuleerd en vervangen door deze lezing.

Mevr. Christiane Struyven

In het midden van de 19e eeuw groeit Parijs uit tot La Ville Lumière. Het wordt een op en top moderne stad met stations, grote boulevards en appartementsgebouwen met gaz en elektriciteit. Schilders zoals Manet, Monet, Degas en Renoir geven de nieuwe werkelijkheid weer. Frankrijk is dan een bijzonder patriarchale maatschappij, waar vrouwen geen onderwijs, laat staan kunstonderwijs mogen volgen. Ze mogen zelfs overdag niet buitenkomen zonder chaperon. En toch zijn er moedige vrouwen, die in Parijs beroepsschilder worden dankzij privé onderwijs. Berthe Morisot en de Amerikaanse Mary Cassatt vervoegen de gehate impressionisten en geven de toenmalige vrouwelijke leefwereld prachtig weer. Vele buitenlandse kunstenaressen zoals de Finse Hélène Schjerfbeck, de Russische Marie Bashkirtseff en de Amerikaanse Cecilia Beaux komen ook naar de lichtstad. Allen zijn gedetermineerd om beroepsschilder te worden. Ook Camille Claudel is een groot talent, maar wordt gefnuikt omdat ze als vrouw, geen naakten mag sculpturen. Dit wordt immers beschouwd als ronduit schandalig. Al deze artiestes krijgen pas zeer laat erkenning: vanaf de jaren ’1980 zullen feministische kunsthistorici hun leven en oeuvre onderzoeken, beschrijven en publiceren. De museale erkenning volgt nog veel later: Claudel krijgt haar eigen museum in Nogent pas in 2017 en Morisot wordt pas in 2019 geëerd met een retrospectieve in het Musée d’Orsay.

Christiane Struyven is spreker, kunsthistorica en kenner van moderne en hedendaagse kunst. Zij geeft kunstvoordrachten in 4 talen en begeleidt kunstreizen in Belgie en buitenland. Voorbeelden zijn de Biënnale van Venetië, een Seinecruise rond impressionistische schilders, rondleidingen in musea in Parijs, Londen en New York van moderne en hedendaagse kunst. In maart 2022 publiceert ze haar boek over 50 internationale top kunstenaressen, dat zeer goed onthaald werd door de Nederlandse en Vlaamse pers.  

Ze studeerde rechten (KULeuven), kunstgeschiedenis (Cambridge University) en behaalde ook een diploma van antiquaire (CREPAC, Wavre). In de jaren ’80 woont/werkt ze in Mexico-stad, waar ze expo’s curateert voor het Mexicaanse Ministerie van Opvoeding.  Vanaf 1988 is ze 20 jaar lang advocaat aan de Balie van Brussel. In die periode blijft ze ook actief in kunst : ze presenteert een VRT programma over kunst, ze is raadgever van Europalia Mexico en bestuurder van de Proximus Art Foundation.

Sedert 2009 geeft ze voordrachten over moderne en hedendaagse kunst en gidst ze 14 belangrijke expo’s in BOZAR (tot 2017). Ze is voorzitter van Jeugd en Muziek Brussel, bestuurslid van  de Montgomery Club Brussel en is bestuurslid van de Nederlandse Stichting d’OUWE KERKE RETRANCHEMENT. In de fraaie kerk uit 1653 organiseert ze – sinds 2016 – maandelijkse druk bijgewoonde lezingen met topsprekers.   

Terug naar het Lezingen 2022-2023 overzicht