Vleesvervangers 3.0 - voeding voor de toekomst.

27 februari 2023

Prof. dr. ir. Arno Wouters - Katholieke Universiteit Leuven

Het globale voedselsysteem heeft een enorm impact op de draagkracht van onze planeet. Samen met toenemende bevolkingsaantallen zorgt dat voor een dringende nood om ons voedingspatroon aan te passen. Belangrijk in die context is dat de productie van dierlijke proteïnen (met name rundvlees) in grote mate bijdraagt aan onder andere de uitstoot van broeikasgassen en het gebruik van grote oppervlaktes land en grote hoeveelheden zoet water. Een (gedeeltelijke) transitie van dierlijke naar alternatieve proteïne bronnen zal noodzakelijk zijn om duurzame voedselvoorziening in de toekomst te verzekeren. Er bestaat echter nog steeds een grote weerstand tegen het reduceren van een aantal dierlijke producten in het dieet, omdat zeker vlees nog door velen beschouwd wordt als een aantrekkelijk product. Het produceren van lekkere, maar ook duurzaam geproduceerde en nutritioneel kwalitatieve alternatieven voor vleesproducten is dan ook van groot belang om een grote groep consumenten met een eerder traditioneel voedingspatroon te overtuigen. In deze lezing schetst de spreker de achtergrond van de eiwittransitie in een globale context, en worden een aantal oplossingen en toekomstperspectieven voor deze problematiek besproken. Het produceren van een nieuwe generatie plant-gebaseerde vleesvervangers waarin de vezelige structuur van vlees wordt nagebootst, is als één van de onderzoekstopics van de spreker een focuspunt. Daarnaast komen ook een aantal andere concepten, zoals bijvoorbeeld het produceren van ‘kweekvlees’, als innovatieve oplossingen voor deze proteïne problematiek aan bod.

Prof. dr. ir. Arno Wouters studeerde in 2013 af aan de faculteit Bioingenieurswetenschappen van de KU Leuven als levensmiddelentechnoloog. In 2017 behaalde hij zijn doctoraat aan dezelfde instelling, waarbij hij onderzoek verrichtte naar het gebruik van proteasen om de technologisch functionele eigenschappen van tarwe proteïnen in levensmiddelen te verbeteren. Tijdens een daaropvolgend postdoctoraal mandaat van het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek – Vlaanderen werkte hij op het produceren van nieuwe nanopartikels gebaseerd op plantaardige proteïnen om voeding schuimen en -emulsies te stabiliseren. Tijdens dit (post)doctoraal onderzoek voltooide hij onderzoeksverblijven aan de University of Leeds (UK) en de University of Guelph (Canada). In oktober 2019 werd hij aangesteld als ‘tenure track’ docent en maakt hij sindsdien als hoofdonderzoeker deel uit van het Laboratorium voor Levensmiddelenchemie en –Biochemie aan de KU Leuven. Zijn onderzoek focust op het onderzoeken van structuur-functie relaties van plantaardige proteïnen, om zo hun toepasbaarheid in voedingssystemen te vergroten. Eén van zijn onderzoekstopics is het bestuderen van structuurvorming in sojaproteïne-gebaseerde vleesvervangers.

Presentatie is niet beschikbaar