Van muur tot muur. De wereldpolitiek sinds 1989.

22 mei 2023

Prof. dr. Jonathan Holslag - Vrije Universiteit Brussel

Niet zo heel lang geleden gingen we ervan uit dat muren tussen landen zouden verdwijnen en dat handel het pad zou effenen voor democratie. De laatste jaren zien we dat er overal opnieuw muren worden gebouwd en dat onze democratie in het defensief zit. Terwijl de westerse wereld meer dan een jaar lang worstelde met corona, kon China zich snel herpakken en lanceerde Rusland een offensief in Oekraïne. Hoe verklaren we die verschuiving? Wat zijn de gevolgen voor onze samenleving? Hoe kunnen we de komende generaties wapenen tegen de onzekerheid en onze samenleving veerkrachtig maken? Deze vragen komen aan bod in de lezing. Een wereldreis met als eindbestemming onze eigen regio.”

Prof. dr. Jonathan Holslag (1981) is politicoloog en als gewoon hoogleraar verbonden aan de Vrije Universiteit Brussel. Hij doceert er Internationale politiek, en focust op de mondiale politieke verhoudingen, de Eur-Aziatische problematiek en de economische machtsverhoudingen in de wereld. Hij is bovendien een veelgevraagd expert, beleidsadviseur en opiniemaker in binnen- en buitenland. Hij heeft verschillende boeken gepubliceerd, waaronder ‘De kracht van het paradijs. Hoe Europa kan overleven in de Aziatische eeuw’(2014), ‘Onmogelijke vrede. China‘s moeizame opmars in Azië’ (2015), ‘Van muur tot muur. De wereld politiek sinds 1989’ (2021) en ’World Politics since 1989’ (2021).