Regeneratieve bouwmaterialen: ontwerpen en bouwen in gesloten materiaalkringlopen?

15 mei 2023

Prof. dr. ir. Elke Knapen - Universiteit Hasselt

De uitputting van grondstoffen, het hoge energieverbruik tijdens de productie, het transport van traditionele bouwmaterialen en de afvalproblematiek zorgen ervoor dat de bouwsector voor grote uitdagingen staat. Dit leidt onder andere tot een groeiende interesse in circulair materiaalgebruik, in hergebruik van materialen en in regeneratieve bouwmaterialen met een lagere milieuimpact. Bouwmaterialen op basis van ongebakken aarde zoals leemsteen, leempleisters of stampleem zijn bijvoorbeeld volledig circulair en kunnen een grote bijdrage leveren aan het verlagen van de materialen voetafdruk en de CO2-uitstoot van de bouwsector. Toch is de toepassing van deze materialen in de westerse bouwcultuur (nog) vrij beperkt en zijn architecten, aannemers, voorschrijvers en bouwheren vaak weinig vertrouwd met deze materialen. De materiaaleigenschappen verschillen bovendien soms ook van deze van conventionele bouwmaterialen die vaak superieure technische prestaties hebben, bijvoorbeeld op het vlak van sterkte en waterbestendigheid. Zijn deze materiaaleigenschappen echter in alle situaties nodig? Kan er tijdens het ontwerpen van gebouwen worden uitgegaan van de materiaalkwaliteiten en kan het ontwerp worden aangepast aan de technische beperkingen van materialen? In deze lezing wordt bekeken op welke manieren grondstoffen op een meer circulaire manier kunnen worden toegepast in gebouwen, materiaalkringlopen kunnen worden gesloten en de CO2-uitstoot kan worden verlaagd.

Prof. dr. ir. Elke Knapen is professor duurzaam materiaalgebruik aan de faculteit Architectuur en kunst van de UHasselt en academisch coördinator van het postgraduaat Building Beyond Borders. Haar onderzoek focust zich op regeneratieve bouwmaterialen en het integreren van duurzaam materiaalgebruik in het ontwerp- en keuzebeslissingsproces van architecten en bouwheren, enerzijds door het ontwikkelen van theoretische kennis en anderzijds door hands-on experimenten en real-life bouwprojecten.