Lobbyen in het Romeinse Keizerrijk: het bestuur van een wereldrijk zonder moderne transport- of communicatiemiddelen.

06 maart 2023

Dit event is reeds afgelopen

Prof. dr. Lieve Van Hoof - Universiteit Gent

Tijdens de eerste vijf eeuwen na Christus strekte het Romeinse Keizerrijk zich uit van Portugal tot Irak, en van Engeland tot Egypte. Het bestuur van dit immense rijk lag in handen van één man, de Keizer. Maar hoe kon die Keizer weten welke problemen en uitdagingen er waren in de diverse delen van zijn rijk? Op welke manier kwamen keizerlijke wetten tot stand en werd hun implementatie gegarandeerd? En hoe konden provincies, steden en individuen keizerlijke beslissingen beïnvloeden? Deze lezing exploreert hoe de Romeinse Keizers in de eerste eeuwen van onze jaartelling een wereldrijk bestuurden zonder moderne transport- of communicatiemiddelen. Na een overzicht van de expansie van het rijk, verschuivingen in de totstandkoming van wetten, en de ontwikkeling en beperkingen van het eerste postsysteem, wordt dieper ingegaan op het belang van lobbyen: wat was lobbying in het Romeinse Rijk, hoe ging het in zijn werk, en wat waren de resultaten?

Prof. dr. ir. Lieve Van Hoof is hoogleraar aan de Universiteit Gent. Na het behalen van haar doctoraat (KU Leuven, 2006) werkte zij aan de universiteiten van Exeter, Oxford, Bonn en Göttingen, alvorens in 2017 in Gent benoemd te worden. Op basis van haar drievoudige opleiding als classica, historica en politicologe, bestudeert zij de politieke en maatschappelijke rol van Griekse en Latijnse teksten onder het Romeinse Keizerrijk. Momenteel focust zij met haar onderzoeksteam op laat-antieke Griekse en Latijnse briefcollecties en wat deze ons kunnen leren over lobbyen in de Late Oudheid (ca. 300 - 500 na Chr.). Ze heeft onder andere verschillende boeken gepubliceerd bij Oxford en Cambridge University Press, kwam met haar onderzoek al meermaals in de media, en was voorzitter van de UGent Postdoc Community en van de Jonge Academie. Ze werd onderscheiden met een UGent Hermes-prijs en met de prijs van Laureaat van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten.

Terug naar het Lezingen 2022-2023 overzicht