In dialoog met de fiscus

10 oktober 2022

Prof. dr. Elly Van de Velde - Universiteit Hasselt

Dacht je dat je niet in dialoog kon gaan met de fiscus? Van student tot gepensioneerde, van individu tot multinational is dat wel degelijk mogelijk. Het is zelfs volledig gratis! Waarom zou je in dialoog gaan met de fiscus? Ofwel om een betwisting met de fiscale administratie te voorkomen ofwel om een conflict op te lossen. Over de aftrek van beroepskosten, de bepaling van het kadastraal inkomen van je woning, … maar ook over schenk- en erfbelastingen. Ooit al gehoord van de Fiscale Rulingdienst? En van de Fiscale Bemiddelingsdienst? De wetgever richtte deze overheidsdiensten op om de belastingplichtige meer zekerheid te geven. De gastspreker toont ons de - voor velen nog onbekende - weg naar de dialoog met de fiscus en bespreekt interessante voorbeelden uit het leven gegrepen.

Prof. dr. Elly Van de Velde is professor fiscaal recht aan de faculteit Rechten van de UHasselt. Zij is tevens gastprofessor aan de UAntwerpen en counsel advocaat. Haar onderzoek spitst zich in het bijzonder toe op de relatie tussen de fiscus en de belastingplichtige. Haar proefschrift over ‘afspraken’ met de fiscus werd bekroond met de European Academic Tax Thesis Award en het Europees Parlement deed reeds meermaals een beroep op haar expertise hieromtrent. Ze staat aan het hoofd van de onderzoekseenheid Law, Tax & Business Unit, ze begeleidt verschillende doctorandi, heeft talrijke publicaties op haar naam en geeft lezingen over diverse fiscale thema’s in binnen- en buitenland.

Informatieve tekst met nuttige links naar aanleiding van de lezing (pdf, 461 KB)