De staat van het Vlaamse onderwijs: pleidooi voor meer (intellectuele) ambitie.

14 november 2022

Prof. dr. Wouter Duyck - Universiteit Gent

Het Vlaamse onderwijs krijgt het in de media hard te verduren. Het zou een discriminatie machine zijn die sociale ongelijkheid bestendigt. Maar is dat wel zo? Zijn er gelijke kansen in ons onderwijs? En wat betekent dat, ‘gelijke kansen’? Impliceert dat ook ‘gelijke uitkomsten’? Welke verwachtingen mogen we aan leerlingen stellen, en hoe zit het met het de motivatie op school? En hoe zit het met cognitieve vaardigheden? Hoe functioneren we in vergelijking met onze buurlanden, en gaan we inderdaad achteruit? Welk effect had Corona? In de lezing licht Wouter Duyck de staat van ons Vlaamse onderwijs toe, en situeert het binnen internationaal perspectief. Er worden tevens beleidsopties bediscussieerd.

Prof. dr. Wouter Duyck is als hoogleraar cognitieve psychologie verbonden aan de Universiteit Gent, waar hij tevens voorzitter was van de opleiding psychologie (> 3000 studenten) van 2009 tot 2020. Hij werkte voordien als aspirant en postdoctoraal onderzoeker voor het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek - Vlaanderen, en was gastonderzoeker aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Voor zijn doctoraat ontving hij de driejaarlijkse Prix de Psychologie voor het beste doctoraatsproefschrift in de psychologische wetenschappen, uitgereikt door de Académie Royale des Sciences, des Lettres et des Beaux-Arts. Hij superviseerde 13 doctoraten als (co-)promotor en publiceerde 125 artikels in gerenommeerde internationale wetenschappelijke tijdschriften. Zijn voornaamste onderzoeksthema’s zijn het brein, het geheugen, de meertaligheid, de cognitieve ontwikkeling, de taalverwerving, de dyslexie, en andere. Hij presenteerde zijn onderzoek in een dertigtal landen. Hij ontwikkelde oriënteringsproeven (SIMON, Columbus) voor het hoger onderwijs, onder meer in opdracht van de Vlaamse Regering, en is actief in het Vlaams onderwijsdebat. Sedert 2020 is hij vicevoorzitter van de NVAO in Den Haag, de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie die toeziet op de kwaliteit van het Nederlandse en Vlaamse hoger onderwijs.

www.wouterduyck.be - Twitter: @wduyck

Terug naar het Lezingen 2022-2023 overzicht