Beelden van de islam: een historisch en hedendaags perspectief.

13 februari 2023

Prof. dr. Umar Ryad - Katholieke Universiteit Leuven

De islam maakt steeds meer deel uit van de westerse samenleving. Dat leidt tot heel wat debatten, waarin de islam vaak wordt afgetekend als een rigide vorm van denken of zelfs als een ‘achterlijke’ en ‘bloedige’ cultuur. Als doorgeefluik van informatie spelen de massamedia een belangrijke rol in het verspreiden van ideeën over de islam en dragen zij daarmee bij aan het creëren en bevestigen van bepaalde opvattingen over deze godsdienst en zijn belijders. Zeer regelmatig duiken in de media bepaalde termen en beelden over moslims op, die echter op simplistische wijze gebruikt worden. In de lezing worden een aantal uiteenlopende islamitische thema’s belicht die in de media herhaaldelijk aan bod komen. Er wordt ingezoomd op salafisme, islam en politiek, jihad, de scheiding tussen religie en staat, sharia en moslimminderheden in het Westen, en de positie van vrouwen in de islam. Om deze thema’s goed te begrijpen worden die telkens gesitueerd in de historische context van het klassiek islamitisch denken en wordt toegelicht hoe zij geëvalueerd en geïnterpreteerd worden door hedendaagse stromingen en denkers binnen de islam. Aan de hand van een aantal islamitische debatten worden enkele kanttekeningen geplaatst bij het publieke debat en de mediabeelden over de islam.

Prof. dr. Umar Ryad is hoogleraar Arabistiek en Islamkunde en lid van de Jonge Academie van België (2018-2023). Momenteel is hij ook voorzitter van de onderzoekseenheid Oost-Azië Studies en Arabistiek en directeur van het Leuven Centre for the Study of Islam, Culture and Society (LCSICS). Daarvoor werkte hij als universitair docent aan de Universiteit Leiden (2008-2014) en als universitair hoofddocent aan de Universiteit Utrecht (2014-2017). Hij behaalde zijn BA in Islamitische Studies in het Engels aan de Al-Azhar Universiteit in Caïro (1998), gevolgd door een MA in Islamstudies (2001, cum laude) en een PhD (2008), beiden aan de Universiteit Leiden. Zijn huidige onderzoek omvat ook de dynamiek van de netwerken van pan-islamistische bewegingen, de Arabische receptie van oriëntalistiek, de moslim polemiek over het christendom, de Europese trans-imperiale banden met de hadj-pilgrimage, de transnationale islam in de moderne wereld en de toepassing van Digital Humanities binnen de studies van de Arabische taal en islamkunde. Ryad was gastdocent aan de universiteiten van Bern en Oslo; was research fellow aan de Universiteit van Bonn, de Berlin Graduate School Muslim Cultures and Societies (FU Berlin), het Leibniz Zentrum Moderner Orient (ZMO) in Berlijn en het Leibniz Institute of European History (IEG) in Mainz.