Autonoom rijden gaat niet vanzelf.

24 oktober 2022

Prof. dr. Tom Brijs - Universiteit Hasselt

De autotechnologie evolueert razendsnel: auto’s zijn rijdende computers geworden. In de toekomst zullen ze we onze wagen minder en minder zelf besturen, tot op het punt dat het voertuig er in slaagt de volledige rijtaak van de bestuurder over te nemen. Tegelijk evolueren we steeds meer van autobezit (waarbij de eigenaar een eigen voertuig bezit) naar vormen van gedeelde mobiliteit (waarbij van mobiliteitsdiensten en gedeelde voertuigen gebruik gemaakt wordt). De verwachting is dat deze evoluties belangrijke maatschappelijke gevolgen zullen hebben voor de verkeersveiligheid, de inrichting van onze wegen en steden, files, energiegebruik, enzovoort. In de tussenliggende fases naar volledig autonoom rijden zijn er echter nog ernstige uitdagingen, bijvoorbeeld op het vlak van de verkeersveiligheid, technologie, ethiek, aansprakelijkheid, inrichting van wegen, cybersecurity. Prof. dr. Tom Brijs geeft ons een overzicht. De vertrekbasis van de presentatie is het boek “Autonome motorvoertuigen” dat in december 2020 is verschenen en waarbij Tom Brijs het hoofdstuk over de verkeersveiligheid voor zijn rekening nam. Hij zal ingaan op de geschiedenis van autonoom rijden, de technologie die bij autonoom rijden komt kijken, de huidige stand van de technologie en de uitdagingen die er nog voor ons liggen. Autonoom rijden lijkt immers nog niet meteen voor morgen te zijn.

Prof. dr. Tom Brijs behaalde het diploma van handelsingenieur in de beleidsinformatica aan de UHasselt (toen nog LUC). Hij werkte onder leiding van de promotoren professor Gilbert Swinnen en professor Koen Vanhoof aan een doctoraat in de Toegepaste Economische Wetenschappen. Het onderzoek betrof het ontdekken van patronen in het aankoopgedrag van consumenten in grote gegevensbestanden van supermarkten met behulp van technieken uit de artificiële intelligentie. Eerder toevallig paste hij in een onderzoeksproject voor de overheid deze computertechnieken ook toe op ongevalsgegevens welke verzameld werden door de politie. Al snel bleek dat er een groot potentieel verborgen lag in verkeers- en mobiliteitsdata waar toen nog relatief weinig mee gebeurde. Tijdens zijn door het FWO-Vlaanderen gefinancierd postdoctoraal onderzoek, richtte hij samen met Prof. Geert Wets en Prof. Koen Vanhoof het onderzoeksinstituut IMOB (Instituut voor Mobiliteit) op. Er werken momenteel ongeveer 50 personeelsleden. Bovendien werd aan de UHasselt de in Vlaanderen unieke opleiding Master in Verkeerskunde ingericht (nu Master in de Mobiliteitswetenschappen).

Prof. dr. Tom Brijs is vandaag gewoon hoogleraar in de School voor Mobiliteitswetenschappen en vicedirecteur van IMOB. Hij coördineert er het onderzoek naar verkeersveiligheid, meer bepaald naar de complexe interactie tussen mens, voertuig en wegomgeving. Sinds 2019 is hij de wetenschappelijke coördinator van het Horizon 2020 onderzoeksproject genaamd ‘i-DREAMS’, gefinancierd door de Europese Commissie (6,3 miljoen euro). Hij leidt er een team van onderzoekers uit 13 Europese universiteiten en bedrijven, verspreid over 8 landen.

Terug naar het Lezingen 2022-2023 overzicht