Ouder en wijzer? Over (ab)normale cognitieve veroudering

18 oktober 2021

Prof. dr. Rose Bruffaerts

Dankzij onze hersenen kunnen we reageren op wat onze zintuigen waarnemen, en zo in interactie gaan met onze omgeving. De hersenen helpen ons deze zintuiglijke informatie te verwerken en beslissingen te nemen, bv of we ingaan op een aanbod om een kopje koffie te gaan drinken, of liever thuisblijven omdat het te druk is of omwille van de vriestemperaturen. Tijdens het verouderingsproces verandert de structuur van hersenen en ook de manier waarop ze informatie verwerken. Dat wil echter niet zeggen dat het verouderende brein niet meer correct functioneert, integendeel. Het verouderingsproces verschilt daarin sterk van wat er zich voordoet in de hersenen bij hersenaandoeningen, zoals de ziekte van Alzheimer. Hersenziektes verstoren de informatieverwerking in de hersenen en maken dat patiënten zich moeilijker kunnen uitdrukken of moeilijker beslissingen kunnen nemen. Scans die het uitzicht en de werking van de hersenen kunnen in beeld brengen, helpen neurowetenschappers en artsen te begrijpen wat er verandert tijdens gewone veroudering en bij hersenziektes. In deze voordracht komt aan bod hoe oudere hersenen er uitzien en werken, en hoe dit verschilt van de veranderingen die optreden bij hersenziektes.

Prof. dr. Rose Bruffaerts is professor neurowetenschappen aan de UHasselt en neuroloog in de geheugenkliniek van UZ Leuven. Eerder was zij onderzoeker aan de Universiteit van Cambridge (VK) en het Massachusetts Institute of Technology (VS). Ze bestudeert verschillen in cognitie bij gezonde proefpersonen en patiënten met hersenziektes. Ze is lid van Jonge Academie en in die hoedanigheid zet ze zich in voor wetenschapscommunicatie en stakeholderparticipatie.

Terug naar het Lezingen 2021-2022 overzicht