Naar een wereld zonder kanker? Hoe de wetenschap de ziekte overwint

21 februari 2022

Prof. dr. Filip Lardon - Universiteit Antwerpen

Het kankeronderzoek staat aan de vooravond van grote ontdekkingen. Professor Filip Lardon voorspelt dat tussen dit en tien jaar 80 procent van de mensen met kanker genezen zal kunnen worden. ‘Naar een wereld zonder kanker?’ is een voordracht vol hoop. Professor Filip Lardon, hoogleraar aan de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen en diensthoofd van het Centrum voor Oncologisch Onderzoek van de Universiteit Antwerpen, beschrijft helder en bevattelijk hoe de wetenschap zeer snel terrein wint en stilaan de ziekte inhaalt. In deel 1 legt hij uit wat we nu weten over kanker, hoe de ziekte ontstaat, hoe een kankercel ontspoort. Is het gewoon brute pech? Is het genetisch bepaald? In deel 2 blikt hij vooruit. Welke nieuwe, revolutionaire therapieën worden ontwikkeld? Betekenen die het einde van chemotherapie? En kunnen we straks kanker in een vroeg stadium opsporen op basis van een druppeltje bloed? De toekomst ziet er mooi uit. Het moment dat mensen niet meer bang hoeven te zijn voor kanker komt elke dag een stapje dichterbij. Het is nu aan kanker om bang te worden, voorspelt Lardon.

Prof. dr. Filip Lardon is gewoon hoogleraar aan de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen van de Universiteit Antwerpen en diensthoofd van het Centrum voor Oncologisch Onderzoek. Met zijn kankeronderzoeksteam gaat hij op zoek naar nieuwe inzichten in het ontstaan en de ontwikkeling van tumoren en naar nieuwe en betere therapievormen. Daarnaast geeft hij verschillende lessen en voordrachten over kanker en zette hij een antirookproject voor jongeren op. Voor zijn informatie- en sensibiliseringscampagnes werd hij bekroond met verschillende prijzen, waaronder de Prijs Dienstverlening en de Prijs Wetenschapscommunicatie van de Universiteit Antwerpen en de loopbaanprijs van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten. Hij is tevens vicerector van de Universiteit Antwerpen.

Terug naar het Lezingen 2021-2022 overzicht