Het strijdtoneel van Europa. De Zuidelijke Nederlanden onder Spaans, Oostenrijks en Frans bewind (1648-1815)

07 maart 2022

Dr. Edward De Maesschalck

Toen de Tachtigjarige Oorlog in 1648 eindigde, beleefde Nederland zijn Gouden Eeuw, terwijl het Zuiden moest afrekenen met rampen en oorlog. Onder Lodewijk XIV rukten de Fransen op en palmden grote stukken van de Zuidelijke Nederlanden in. Het was Willem III, stadhouder in Nederland en koning van Engeland, die de Fransen tot staan wist te brengen, waarna het Zuiden in 1713 in Oostenrijkse handen overging. Maar in 1794 kwamen de Fransen terug en hechten het land aan tot de Slag bij Waterloo (1815) er anders over besliste. Hoe was het leven van de inwoners in deze woelige jaren? Het is opmerkelijk hoeveel fraaie gebouwen toen werden opgetrokken: gildehuizen, barokkerken, begijnhoven, abdijen, kastelen en burgerwoningen. Bovendien verdubbelde de bevolking, werden steenwegen aangelegd en kanalen gegraven, bloeide de kant- en katoenindustrie, ontstonden de eerste steenkoolbekkens en werd de intensieve landbouw een voorbeeld voor geheel Europa. Ondanks de ellende en de oorlog behield het Zuiden zijn veerkracht en wekte het de naijver op bij de buurlanden.

Dr. Edward De Maesschalck is doctor in de geschiedenis en auteur van historische boeken. Eerst assistent aan de universiteit van Leuven, in 1979 verhuisde hij naar de VRT, waar hij tot 2010 werkte als programmamaker en interviewer, later als programma-adviseur bij Canvas. Sinds 2008 verschenen van zijn hand een reeks opeenvolgende boeken over de geschiedenis van de Nederlanden vanaf de oorsprong tot 1815 (De Graven van Vlaanderen, De Bourgondische Vorsten, Oranje tegen Spanje, Het strijdtoneel van Europa).

(foto: bron Davidsfonds)

Terug naar het Lezingen 2021-2022 overzicht