Gender in muziek: vervaging van gendernormen in muzikale performance

28 maart 2022

Prof. dr. Jeroen D’hoe - Katholieke Universiteit Leuven

In deze lezing gaat prof. dr. Jeroen D’hoe op zoek naar diverse voorbeelden van vervaging van gendernormen in muzikale performance. Ter inleiding worden diverse associaties tussen muzikale parameters (tempo, toonaard, melodische intervallen, etc.) en sfeer, emotie en psychologie belicht. Muziek kan immers bepaalde emoties evoceren: ze kan ons vrolijk of triest, kalm of opgehitst maken. Is er ook zo een ‘trukendoos’ die langs genderlijnen loopt en die gendernormen bewust kan bevestigen of vervagen? Deze vraag wordt verkend vanuit drie muzikale performance- dimensies: looks, zangtechniek en elektronische klankmanipulatie.

Prof. dr. Jeroen D’hoe behaalde een doctoraat in compositie aan The Juilliard School (New York), naast masters in compositie en piano (LUCA School of Arts) en in Musicologie (KU Leuven). Hij won de Nationale Koningin Elisabeth Compositiewedstrijd (2003), de SABAM-prijs voor Compositie (2003) en de Gouden Klaproos (SABAM) voor zijn oeuvre (2008). Jeroen D’hoe is een veelzijdig componist en pianist die vanuit hedendaags-klassieke muziek uiteenlopende dialogen aangaat met andere muzikale stijlen (jazz, pop) en andere kunstvormen (video, schilderkunst, animatiefilm), vaak in opdracht van orkesten, festivals en musea. Jeroen D’hoe is professor aan de afdeling Musicologie (KU Leuven), waar hij over popmuziek doceert, en docent compositie aan LUCA School of Arts en het Utrechts Conservatorium. In 1998 ontving hij een BAEF-Fellowship (Belgian American Educational Foundation) om aan The Juilliard School te studeren.

(foto: bron LUCA - School of Arts)

Terug naar het Lezingen 2021-2022 overzicht