Bevrijding, collaboratie en repressie: geschiedenis en herinnering

15 november 2021

Dr. Koen Aerts

Het verleden van de jaren '40 leidt ook nu nog tot beroering en debatten op het politieke en publieke forum. Ook persoonlijk is de belangstelling groot. Vele mensen kennen de verhalen via familie uit eerste hand. De beeldvorming en herinneringen van bevrijding, collaboratie en repressie zijn vaak erg beladen en verschillend van wat we op basis van onderzoek weten. Deze lezing brengt dat spanningsveld in kaart met wat we weten vanaf september 1944. Welke plaats kregen bevrijding, collaboratie en repressie in het collectief geheugen?

Dr. Koen Aerts is historicus aan de Universiteit Gent en het CegeSoma (Rijksarchief). Zijn doctoraatsonderzoek verscheen in 2014 onder de titel ‘Repressie zonder maat of einde?’. Hij was hoofdredacteur van ‘Was opa een nazi?/Papy était-il un nazi?’ (2017) en nam het initiatief voor de door het CegeSoma-Rijksarchief gerealiseerde referentiesite over de Tweede Wereldoorlog (www.belgiumwwii.be). Het onderzoek van zijn boek ‘Kinderen van de repressie’ (2018) lag aan de basis voor de Canvas-docureeks over ‘Kinderen van de collaboratie’ (2017) en hij werkte mee aan de vervolgreeks ‘Kinderen van het verzet’ (2019) en de Franstalige RTBF-docureeks ‘Enfants de la collaboration’ (2020).

Terug naar het Lezingen 2021-2022 overzicht