Verrukkelijke turbulentie. De kunst van James Ensor in nieuw perspectief.

06 mei 2024

Dr. HERWIG TODTS -  Conservator “Ensor en de modernen”

Wanneer we het over Ensor hebben, dan gaat het bijna altijd over “die getormenteerde, excentrieke en lastige man achter het masker”. Deze biografische obsessie is nochtans niet 'factcheckproof' en ze verhindert bovendien een goed begrip van zijn kunst. Om te beginnen was Ensor parttime actief in het toeristisch bedrijf, en parttime kunstenaar, een kunstenaar die bovendien hoofdzakelijk op verplaatsing in Brussel speelde. Doelbewust, nagenoeg projectmatig, realiseerde hij een uiterst gevarieerde oeuvre. Hij was veel meer dan “le peintre des masques”. Maar we mogen zijn multimediale uitstappen als musicus, schrijver en “literair performer” ook niet uit het oog verliezen. Een grondige analyse van Ensors geschriften, brieven en teksten, nieuw stilistisch en materiaal-technisch onderzoek, laten ons toe om Ensors vernieuwende, af en toe baanbrekende zoektocht naar “verrukkelijk turbulente” beelden beter te begrijpen.

Herwig Todts (1958) studeerde kunstgeschiedenis bij de Ensorkenner Marcel De Maeyer aan de universiteit Gent en promoveerde tot doctor in de kunstwetenschappen op een proefschrift getiteld “James Ensor occasioneel modernist. Ensors maatschappelijke en artistieke opvattingen en de interpretatie van zijn kunst.” Hij Is senior curator in het KMSKAntwerpen. Hij publiceerde en organiseerde tentoonstellingen in binnen- en buitenland over beeldende kunsten in de 19de en 20ste eeuw, het Naturalisme in Europa, Henri De Braekeleer, James Ensor, Rik Wouters, Maurice Gilliams. Hij was gastdocent kunsthistorisch onderzoek Universiteit Utrecht Geesteswetenschappen en leidt het Ensor Research Project van KMSKA in samenwerking met Universiteit Antwerpen (Axis).

Terug naar het Agenda overzicht