Therapie en preventie van Alzheimer dementie: utopie of werkelijkheid?

23 oktober 2023

PROF. DR. ILSE DEWACHTER - UNIVERSITEIT HASSELT

In haar lezing geeft professor Dewachter inzicht in het ziekteproces, de symptomen en de onderliggende mechanismen van Alzheimer dementie. Ze geeft een overzicht van de vooruitgang in het onderzoek rond Alzheimer dementie op vlak van diagnose, preventie en therapie. Hiervoor blikt ze terug op haar 30 jaar ervaring in onderzoek op internationaal niveau en in samenwerking met internationale onderzoeksgroepen naar de ziekte. Hierbij worden de belangrijkste bevindingen op internationaal vlak belicht.

Met deze lezing beoogt prof. Dewachter een duidelijk beeld te geven van de huidige status van het onderzoek, wat dit betekent voor de patiënt en zijn omgeving, en een vooruitblik op de toekomst inzake therapie en preventie voor Alzheimer dementie.

Prof. dr. Ilse Dewachter promoveerde in 2001 aan het Centrum voor Menselijke Erfelijkheid van de KU Leuven als doctor in de Medische Wetenschappen. Vervolgens volgde zij een FWO-postdoctorale opleiding aan de KU Leuven. Ze verkreeg in 2011 een mandaat aan UCL, waar ze gestart is met onderzoeksgroep gericht op pathogenetische mechanismen van Alzheimer door gecombineerde in vitro, ex vivo en in vivo analyse. Sinds 2017 is Ilse Dewachter aangesteld  binnen het zelfstandig academisch personeel van de Universiteit Hasselt, momenteel in de rang van gewoon hoogleraar. Haar onderzoek is gericht op de studie van de mechanismen van Alzheimer dementie en gerelateerde neurodegeneratieve aandoeningen, met als doel de ontwikkeling van therapeutische en preventieve strategieën. De expertise van professor Dewachter wordt internationaal erkend, gereflecteerd in haar publicaties, uitnodigingen voor internationale congressen, wetenschappelijke adviesraden en samenwerkingen met nationale en internationale biomedische en farmaceutische bedrijven.  Zij is hoofd van de onderzoeksgroep neurowetenschappen.