DR. LUC ROMBOUTS - BEIAARDSCHOOL MECHELEN/BEIAARDIER
Vlaanderen heeft in vele kunstvormen topprestaties geleverd. Het meest oorspronkelijke cultuurproduct dat onze regio heeft voortgebracht is echter de beiaard. Rond 1500 transformeerden vaklui in de vorstendommen Vlaanderen en Brabant torenklokken tot muziekinstrumenten. Daarmee creëerden ze het grootste muziekinstrument ter wereld. De beiaard is het product van financiële en culturele hoogconjunctuur in de Zuidelijke Nederlanden ten tijde van Keizer Karel. De beiaard is het oudste muzikale massamedium in de geschiedenis en dus een verre voorloper van radio en internet.
De heldenstatus van België tijdens WO I gaf de beiaardcultuur internationaal bekendheid en leidde tot de introductie van de beiaard in de Verenigde Staten, dat naast Nederland en België het derde ‘grote’ beiaardland is. Ook al vindt men vandaag beiaarden in 30 landen, toch is de helft van alle instrumenten wereldwijd nog steeds geconcentreerd in het historische gebied van de Lage Landen. Door hun repertoire voortdurend te actualiseren slagen beiaardiers erin torenmuziek maatschappelijk relevant te houden, ook al had het instrument al lang moeten verdwenen zijn door de komst van compactere en goedkopere muzikale media vanaf de 19de eeuw. De inspanningen van de Belgische beiaardiers om dit muzikale erfgoed te actualiseren werden in 2014 erkend door UNESCO.
Dr. Luc Rombouts is universiteitsbeiaardier van Leuven, beiaardier van de Abdij van Park en stadsbeiaardier van Tienen. Hij is curator van het erfgoedprogramma Beiaardcultuur Leuven. Samen met Twan Bearda vormt hij het vierhandig beiaardduo The Bells’ Angels. Luc Rombouts trad op in verschillende Europese landen, in de USA en in Canada. Aan de Mechelse beiaardschool doceert hij de vakken beiaardgeschiedenis en campanologie.
Hij studeerde aan de KU Leuven en behaalde een master in de Klassieke Filologie en een master in Business Wetenschappen. Na een loopbaan bij KBC nam zijn passie voor de beiaard het over. Hij heeft veel werk verricht om de beiaard en de cultuur hier rond te verrijken , uit te diepen en te promoten. Hij werkte aan de opname van de Vlaamse beiaardcultuur op de inventaris Vlaanderen Immaterieel Cultureel Erfgoed in 2011 en aan een UNESCO dossier voor de erkenning van de beiaardcultuur in 2014. Hij promoveerde in 2016 cum laude aan de Universiteit Utrecht met een dissertatie over de oorsprong van de beiaard. Door lezingen en publicaties brengt hij het brede publiek in contact met de beiaardcultuur. Hij schreef meerdere boeken, waaronder de omvangrijke beiaardgeschiedenis ‘Zingend Brons’, die meermaals bekroond werd.