Historische breukpunten tussen Oost- en West-Europa.

05 februari 2024

PROF. DR. LIEN VERPOEST - KU LEUVEN

Oekraïne en Rusland hebben een lange en complexe gedeelde geschiedenis. Vandaag de dag is dat gedeelde verleden meer dan ooit een splijtzwam. De Russische en Oekraïense interpretaties van deze tumultueuze historische relatie liggen steeds verder uiteen. Zo presenteerde de Russische president Vladimir Poetin in de zomer van 2021 een zeer gekleurde lezing van de Oekraïense geschiedenis in een uitgebreid essay met als titel ‘Over de historische eenheid tussen Russen en Oekraïners’. In deze lezing worden enkele van de meer extreme uitspraken van de voorbije jaren kritisch tegen het licht gehouden.

Ten eerste wordt een uitgebreid historisch overzicht geboden van de Oekraïense identiteits- en staatsvorming door de eeuwen heen. Ook de historische relatie met Rusland wordt besproken. In het tweede deel van de lezing kijken we naar de recente geschiedenis van Oekraïne. Hoe ontwikkelde het land zich als onafhankelijke staat na de implosie van de Sovjet-Unie in 1991? Wat waren de voornaamste interne en externe uitdagingen waar Oekraïne mee geconfronteerd werd? Er wordt besproken hoe het land sinds 2014 steeds meer een twistappel werd tussen Oost en West, en hoe het Russisch discours de voorbije twee decennia steeds scherper en proactiever werd. Op deze wijze biedt deze lezing een genuanceerde visie op de gedeelde geschiedenis van Rusland en Oekraïne, met aandacht voor de Oekraïense nationale identiteit, maar ook voor de divergente drijfveren van andere geopolitieke actoren die in deze regio actief zijn.

Prof. dr. Lien Verpoest (°1977) is hoofddocent Oost-Europakunde in de Onderzoeksgroep Moderniteit en Samenleving 1800-2000 van het departement Geschiedenis van de faculteit Letteren van de KU Leuven. Ze is tevens lid van de stuurgroep Metaforum, de interdisciplinaire denktank van de KU Leuven, senior lid van het Leuvens Centrum voor Global Governance Studies, en bestuurder van het Leuven Institute of Advanced Studies (LIAS) en de Dutch-Belgian Working Group on Eighteenth Century Studies.

Haar onderzoek ligt op het snijpunt van geschiedenis, gebiedsstudies en vergelijkende politieke studies. Haar invalshoek is zowel een hedendaags als historisch perspectief. Haar onderzoeksfocus op diplomatieke geschiedenis en Oost-West Relaties en de ontwikkeling van relaties tussen verschillende regionale en subregionale netwerken en organisaties op het Euraziatisch continent, toont dit aan. Professor Verpoest publiceert hoofdzakelijk op het terrein van diplomatieke geschiedenis, met de focus op Oost-West relaties en ‘ongekende diplomaten’. Momenteel werkt ze aan een biografie over Marie-Caroline Murray -’La Muse Belgique’ -  die een belangrijke maar weinig bekende rol speelde in Brussel (1770-1798) en Wenen (1798-1830). Sinds 2019 is Lien Verpoest co-promotor van het C1-project ‘Connectiviteit, contestatie en samenwerking in mondiaal bestuur’ (2018-2024)’ waar de contestatie van internationale normen en hun impact op internationale relaties beoordeeld wordt. Daarnaast is ze sinds 2021 promotor van een project over ‘Gecontesteerd erfgoed', een multilevelanalyse van erfgoed als veiligheidsthema en uitdagingen voor de EU en VN als internationale actoren (2021-2023).