Let’s talk about sex: de geschiedenis van prostitutie in België en elders.

22 januari 2024

PROF. DR. MAGALY RODRIGUEZ GARCIA - KU LEUVEN

Deze lezing vertrekt vanuit een recente publicatie (Prometheus, 2022) van zeven historici en één sekswerker. Ze vertelt niet enkel de evolutie van prostitutie in België van de middeleeuwen tot heden, maar plaatst die geschiedenis in een bredere (internationale) context.

Zowel de visies van kerkelijke en seculiere elites op commerciële seks, als de profielen van sekswerkers, hun zelfperceptie, motivering, werkomstandigheden en omgang met politie, buren, klanten of pooiers komen aan bod. Er wordt ook aandacht geschonken aan de werkwijze van historici en de creatieve manier waarop ze de verkoop van seksuele diensten in het verleden beter proberen te verklaren. De lezing biedt met andere woorden een mooie gelegenheid om prostitutie én het historische métier beter te begrijpen.

Prof. dr. Magaly Rodriguez Garcia werd geboren in Ecuador. Na een kort studieverblijf in de VS, verblijft ze sinds 1994 in België. Ze werd in 2001 wetenschappelijk medewerker van het Centrum voor Interdisciplinaire Studie van Brussel van de Vrije Universiteit Brussel. Aan deze universiteit behaalde ze haar doctoraat in de Geschiedenis in 2008. Na een aantal gastdocentschappen aan de KU Leuven en de UGent, postdoctoraal Fellow Francqui Stichting en postdoctoraal onderzoeker bij de VUB werd ze in 2015 docent en in 2020 hoofddocent geschiedenis aan de KU Leuven.  Ze is sinds 2020 ook hoofd van de Onderzoekseenheid Moderniteit en Samenleving, 1800- 2000 (MoSA) aan dezelfde universiteit. Haar expertise en publicaties bevinden zich op het terrein van geschiedenis van internationale organisaties, globale arbeid, marginaliseringsprocessen en subalterniteit.