Feynman’s bloem – schoonheid x verwondering in de natuur.

18 maart 2024

PROF. DR. JEAN MANCA - UNIVERSITEIT HASSELT

Voor Nobelprijswinnaar Fysica Richard Feynman (1918-1988) heeft een bloem niet enkel uitwendige schoonheid, maar is er ook schoonheid op kleinere schaal, in de onderliggende structuur en onderliggende processen. De natuur en het leven komen voor in een wonderlijke verscheidenheid aan vormen, kleuren en eigenschappen. Het beter begrijpen van deze complexiteit en diversiteit van het leven vraagt een verregaande interdisciplinaire aanpak met onder andere een kruisbestuivende samenwerking tussen biologie, chemie, geneeskunde en fysica. Deze aanpak leidde recent tot het ontdekken van verrassende fenomenen zoals bio-elektriciteit in elektro-actieve micro-organismen en kwantumeffecten in verschillende biologische systemen. Dit draagt niet alleen bij tot het ontrafelen van ingenieuze levensprocessen, maar kan tevens inspiratie geven voor nieuwe technologische ontwikkelingen zoals nieuwe generatie zonnecellen en biodegradeerbare elektronica die kunnen bijdragen tot een creatieve en duurzame toekomst. We kunnen nog zeer veel leren van de natuur. De natuur is van een grote schoonheid en van een grote complexiteit, en dat maakt ze nog mooier en wonderlijker.

Prof. dr. Jean V. Manca is gewoon hoogleraar fysica aan de Universiteit Hasselt. Hij startte het zonnecelonderzoek aan de UHasselt, de ‘Polar Circle Expeditions’, het ESA-project OSCAR en de cross-disciplinaire X-FESTIVALS.

Prof. Manca is de initiatiefnemer van de Antarctica-expo, de Classroom of the Future, het X-LAB-paviljoen en de telescoop-dome in UHasselt-Campus Diepenbeek. Momenteel leidt hij het educatief labo PHYSXLAB en de onderzoeksgroep ‘X- LAB’, waarin exploratie en cross-over tussen verschillende disciplines centraal staan met het oog op een creatieve en duurzame toekomst.