Economische situatie van België en de Eurozone - Prof. dr. Paul De Grauwe

02 oktober 2023

PROF. DR. PAUL DE GRAUWE - LONDON SCHOOL OF ECONOMICS - KU LEUVEN

In de weekendeditie van een Vlaamse kwaliteitskrant stond eind april in verband met economische modellen: “ Wie gelooft die economen nog? Voorspelling na voorspelling gaat de mist in: de inflatie is niet tijdelijk, de gevreesde diepe recessie komt er niet. Hoe komt dat?” Op deze uitspraak reageerde professor De Grauwe met “Economen kunnen niet beter voorspellen dan gewone mensen”.

In de lezing zal professor De Grauwe een beeld proberen te geven van de economische situatie van België en de Eurozone zoals die momenteel wordt ingeschat. Een prognose maken voor de toekomst blijft zeer moeilijk. De gouverneur van de Nationale Bank België Pierre Wunsch stelde “Iets wat nog nooit gebeurd is, kun je nu eenmaal niet voorspellen”.

Prof. dr. Paul De Grauwe (°1946) is professor economie aan de London School of Economics and Political Science (LSE) en gewoon hoogleraar emeritus aan de Katholieke Universiteit Leuven.Hij studeerde aan de KU Leuven en behaalde zijn doctoraat aan de John Hopkins University in Baltimore (Maryland, USA). Zijn academische loopbaan begon hij aan de KU Leuven, maar hij was ook verbonden aan tal van instellingen zoals het Internationaal Monetair Fonds, het Centre for European Policy Studies , de  Europese Centrale Bank. Hij is redacteur van economische tijdschriften en schrijft een column in de  Financial Times, is lid van de economische adviesgroep van J.M. Barroso, voormalig voorzitter van de Europese Commissie.Hij was gastprofessor aan verschillende Europese universiteiten. Na zijn emeritaat zette hij zijn academische loopbaan verder aan de London School of Economics.
Hij was politiek actief, eerst als gecoöpteerd senator (1981-1985), vervolgens als volksvertegenwoordiger in de Kamer (1985-1999) en als senator (1999-2003) in de senaat.