Dit is Europa. De geschiedenis van een unie.

08 januari 2024

PROF. DR. HENDRIK VOS - UNIVERSITEIT GENT

De Europese Unie is belangrijk. Het is een markt zonder slagbomen, maar met vele regels. Voor alle grote uitdagingen van vandaag verwachten we antwoorden van Europa. Maar waar komt die Europese Unie vandaan? Was er ooit een groot plan? Of is ze haast ‘al stoemelings’ gegroeid?

In deze lezing vertelt Hendrik Vos op basis van anekdotes en petite histoire hoe de Europese Unie ontstaan is, na de Tweede Wereldoorlog, en hoe ze uitgroeide tot de politieke machine die ze vandaag is. Het verloop stond nooit met zekerheid vast en had dikwijls te maken met toevalligheden, onverwachte gebeurtenissen, vriendschappen of botsende karakters. Het is de historie van ministers die cello speelden, een grondwet die in een braadkip belandde, een huwelijk in Moskou, de ondertekening van blanco vellen en zoveel meer. Het is een verhaal dat soms pakkend is, soms grappig, nu eens serieus, en dan weer vol misverstanden.

Prof. dr. Hendrik Vos is professor Europese politiek aan de UGent (vakgroep Politieke Wetenschappen) en is als columnist verbonden aan De Standaard. Hij probeert de Europese politiek op een begrijpbare wijze uit te leggen en werd daarvoor enkele jaren geleden bekroond met de Wablieftprijs voor klare taal, samen met VRT-journalist Rob Heirbaut. Met Heirbaut maakte hij ook de televisiereeks ‘Het IJzeren Gordijn’, die in 2014 op Canvas te zien was, naar aanleiding van de 25ste verjaardag van de val van de Muur. Met radiomaker Sven Speybrouck trok hij voor de podcast ‘Het mirakel van Schuman' in 2021 door Europa, op zoek naar verhalen over de geschiedenis van de eenmaking. Deze podcast is gebaseerd op het boek 'Dit is Europa: de geschiedenis van een Unie’, waarin met veel anekdotes en petite histoire verteld wordt over het ontstaan van de Europese Unie. Van dat boek is er ook een theaterversie die in januari 2023 in première ging in de Minard in Gent.