Anders kijken, meer zien: een blik achter de schermen van het KMSKA.

27 januari 2025

CARMEN WILLEMS - KONINKLIJK MUSEUM VOOR SCHONE KUNSTEN ANTWERPEN

Met de opening op 24 september 2022 begon het KMSKA (Koninklijk museum voor schone kunsten Antwerpen) aan een nieuw hoofdstuk in zijn lange geschiedenis. Achter de schermen is er hard gewerkt om de bezoeker zo gastvrij mogelijk te onthalen. Die bezoeker is in de loop van elf jaar wel veranderd en koestert andere verwachtingen. Uiteraard bestaat een deel van het publiek uit museumfanaten, op wie het museumteam blijft inzetten. Tegelijk is de samenstelling van de bevolking verandert én is er een hele generatie mensen die het museum niet kennen. Ook voor hen moet het museum een plek zijn waar ze zich thuis voelen. Met een uitgekiende strategie en boeiende samenwerkingen creëert het museum een parcours voor kinderen, een gratis tekentour, een open atelier, performances voor jong en oud. Onder de slagzin ‘Anders kijken, meer zien’ daagt een blinde museummedewerker de bezoeker uit om beter te kijken naar kunstwerken. Met succes: in de periode na de opening tot december haalt het museum met 270.000 bezoekers, dubbel zoveel als ingeschat. Het KMSKA rust daarmee niet op zijn lauweren. Elke dag liggen er verrassingen en uitdagingen op de plank. Algemeen directeur Carmen Willems kent ze als geen ander.  Het publiek blijven boeien is een belangrijke pijler van een museumwerking na een opening. Dat kan met tentoonstellingen, een aantrekkelijke programmatie, en vooral veel passie.

Het KMKSA sloot in 2011 voor een allesomvattende renovatie, gegoten in een masterplan. Vier patio’s of binnenkoeren van het bestaande gebouw zijn omgebouwd tot een nieuw museum volume. Bezoekers kunnen opnieuw de oorspronkelijke route in het bestaande gebouw volgen, terwijl ze door de gerestaureerde statige museumzalen lopen. Het architectonisch concept van KAAN Architecten neemt de bezoeker mee op een avontuurlijke reis langs twee werelden in één museum, twee contrasterende en converserende musea. Avontuurlijk, want onvoorspelbaar. Tegelijk altijd in evenwicht, en bovenal ten dienste van de KMSKA-collectie. Niet alleen de binnenkant van het museum ondergaat een metamorfose. Met een gerestaureerde gevel – inclusief een nieuwe mozaïek bij de inkom – en de inrichting van een echte museumtuin staat een bezoek aan het museum garant voor een totaalbeleving.

Algemeen directeur Carmen Willems studeerde af als licentiaat (nu master) in de Economische wetenschappen aan de KU Leuven. Na vier jaar in de privé te hebben gewerkt stapte ze over naar de culturele sector en werd in 1995 directeur van het Provinciaal Gallo-Romeins Museum in Tongeren.  In 2009 heropende ze na verbouwing het Gallo-Romeins Museum. Na meer dan 20 jaar directeur van dit museum werd ze in 2016 directeur van Toerisme Limburg vzw en in november 2017 zakelijk directeur van het KMSKA. In 2020 werd ze algemeen directeur van het KMSKA. Parallel heeft Carmen Willems een politieke loopbaan gehad in Tongeren: gemeenteraadslid en waarnemend burgemeester (2001-2009). Bovendien nam ze tal van bestuursmandaten op in de sector voor toerisme (Adviescomité Toerisme Vlaanderen) en cultuur. (Vlaamse Kunst Collectie, FARO, Museumpeil, Train World).